1

En dit is hem dan, de Güldner ALD bouwjaar 1955. Aangeschaft met motorschade, van de achterste cilinder is de drijfstang op zoek gegaan naar meer licht omdat de kruktap is warm gelopen. Dit is ongeveer in 1994 gebeurd, sindsdien heeft de trekker met deels gedemonteerde motor in een schuur staan wachten totdat iemand hem verder zou helpen. En dat is dus nu (maart 2012) precies de bedoeling.

Hier ziet u een aantal foto's van de werkzaamheden aan dit voertuig.

Kijk hier voor een aantal foto's genomen op 9 maart 2012, de dag dat ik de trekker heb opgehaald.

Dat de drijfstang zo krom was geworden door de botsing met het zijdeksel vond ik al wat vreemd, maar nu blijkt dat deze ook nog met de nokkenas in aanraking is gekomen. Die is daardoor totaal verbogen. Ik heb geprobeerd om de nokkenas weer recht te drukken, maar omdat de as geheel is doorgehard, heeft hij deze operatie niet overleefd. Bovendien kon ik tijdens het persen al zien dat er diverse haarscheurtjes in de as zaten.
Hieronder is een foto te zien van de motoronderdelen die sowieso niet meer voor hergebruik in aanmerking komen.

Doordat het voorste lager van de nokkenas de klap niet overleefd heeft, zijn er stukjes lager tussen de tandwielen van de distributie gekomen. Die staan niet op de foto, maar moeten wel worden vervangen.

Hier zien we enkele van de nieuwe motoronderdelen:
123

En hier een foto van de krukas voordat die geslepen is:

Hier zien we de krukas na het slijpen:

En de drijfstangen met op maat gekotterde nieuwe lagers:


In de Güldner boeken is te lezen dat de bouten voor de lagerschalen slechts 2x mogen worden gebruikt, de eerste keer voor het kotteren en de tweede keer voor de uiteindelijke inbouw.

Inmiddels heb ik de lagerbussen voor de pistonpennen ook nog vernieuwd, omdat er iets te veel speling op zat. Ook de pistonpennen zijn vervangen zodat het nu in orde is.



De cilinderhoogtes zijn gemeten en de brandstofpomp is ingesteld (Inspuitmoment cilinder 1).

Een video van het resultaat is hier te zien: http://youtu.be/pbhIFlBplKw

Op 18 mei 2012 is de motor voorlopig afgebouwd en gestart.



Een video van de eerste start is hier te zien: http://youtu.be/y7HIuBALYkw

Nadat de motor klaar was, ben ik aan de achterbrug begonnen.

Van het kroonwiel was 1 tand beschadigd.



En ook in het voorste gedeelte waren enkele onderdelen niet meer in orde.

 





Alleen het achteruitloopwiel en het hoofdlager konden blijven zitten omdat daar niets mee aan de hand was.

Voor de kapotte onderdelen zijn vervangende delen gemonteerd en de versnellingsbak is inmiddels weer gemonteerd.

 





In deze toestand heb al een paar proefritten gemaakt en dat ging eigenlijk heel goed.
Hier is een korte proefrit te zien:  http://youtu.be/zNI9UjBWar4

In de winterperiode staat de trekker in de stalling en is er tijd om aan enkele onderdelen te werken.
De veer van de zitting is te laag dus moet er een hogere op. Die had ik nog, maar die moet eerst een opknapbeurt hebben.

  





Hij moet wel even helemaal uit elkaar anders krijg je natuurlijk geen verf tussen de veerbladen.

Ook de spatboren moeten een beurt hebben want die aan de linkerkant is scheef en de bovenplaten zijn te smal.
De stoeltjes op de spatborden waren niet origineel dus die maak ik opnieuw.









Ondertussen ben ik ook bezig met het stuurhuis. De stuurbuis is aan de bovenkant niet goed dus dat moet gerepareerd worden. Ik heb nog een stuurbuis met een versleten wurm maar met een goede bovenkant en dus kombineer ik die twee tot één goede.





Inmiddels is het stuurhuis weer gemonteerd.


En ook het deksel van het gereedschapbakje heeft een beurt gehad vanwege gammele scharnieren en sluiting.



De bevestigingen van de gatenbalk zijn ook recht gemaakt en geprimerd.



Inmiddels is het juni 2013 en heb ik de trekker weer uit de stalling opgehaald.
Tijdens het rijden naar de stalling heen en weer bleek dat bij gas geven teveel brandstof werd ingespoten, met zwarte rook tot gevolg. Dat moet natuurlijk niet en dus heb ik de inspuiting iets teruggeregeld.

Verder was er nog een probleem met de koppeling, bij het wegrijden greep die niet soepel aan. Maar er zit inmiddels een andere in en het probleem is opgelost.



Ik dacht even dat de oliekeerring achter het vliegwiel ook lek was, maar dat blijkt niet het geval te zijn. De olie die onder aan het blok hing na de rit vanaf de stalling was namelijk helder in plaats van zwart. Dan moet het dieselolie zijn wat vanuit de lekkende brandstofkraan via het tussenstuk naar beneden loopt. Achter het vliegwiel is het ook mooi droog, dus die zit er inmiddels ook weer op.

Nadat ik de opgeknapte spatborden op de trekker had geplaatst, bleek dat ze beide niet goed recht stonden. Dat moet natuurlijk wel en dus heb ik ze op de nieuwe las weer doorgeslepen, opnieuw gesteld en opnieuw gelast. Nu ziet het er een stuk beter uit!



In het front zit inmiddels een nieuwe grill, het meeste plamuurwerk is af. De strip aan de bovenkant is verplaatst zodat de accu in- en uitgebouwd kan worden zonder het front te demonteren. Verder heb ik een tussenschot gemaakt wat aan het front vast zit en waarop via een rubber profiel de motorkap afsteunt. Dat moet ervoor zorgen dat de kap mooi recht blijft liggen.

De vooras heeft een flinke beurt gehad. De lagers en afdichtingen van de voorwielen zijn vervangen en de wielpotten hebben vetnippels gekregen zodat we later eenvoudig kunnen nasmeren.
De stuurstangen die op de trekker zaten waren uit verschillende stuurstangen samengesteld, maar ze bleken te kort te zijn, waardoor de voorwielen gingen schuiven tijdens het maken van scherpe bochten. Nu zijn ze vervangen door exemplaren met de juiste lengte.



Ik heb ook nog wat losse onderdelen gemaakt die niet origineel zijn. Bijvoorbeeld een steun voor de afgeknotte driehoek. Helaas in Nederland verplicht, niet mooi maar draagt wel bij aan de veiligheid. Verder nog een steunplaat voor een verbindingsdoos en het aanhangerstopcontact. Die komt in het midden onder de zitting in plaats van op de originele plek op het linker spatbord. Daardoor heeft de kabel naar de aanhanger zo min mogelijk last bij het maken van bochten.
In de aansluitdoos komt onder andere de speciale diodenschakeling waardoor achterlicht en remlicht in één en dezelfde 21 Watt lamp worden gecombineerd. Zodoende kan ik met 2-kamerlampen aan de achterkant, achterlicht, remlicht en knipperlicht realiseren zonder gebruik te maken van een dure knipperlichtschakelaar welke de knipperlichten tevens als remlicht gebruikt.



Uiteindelijk waren alle onderdelen klaar en kon alles gespoten worden.