1

En dit is hem dan, de Güldner ALD bouwjaar 1955. Aangeschaft met motorschade, van de achterste cilinder is de drijfstang op zoek gegaan naar meer licht omdat de kruktap is warm gelopen. Dit is ongeveer in 1994 gebeurd, sindsdien heeft de trekker met deels gedemonteerde motor in een schuur staan wachten totdat iemand hem verder zou helpen. En dat is dus nu (maart 2012) precies de bedoeling.

Hier ziet u een aantal foto's van de werkzaamheden aan dit voertuig.

Kijk hier voor een aantal foto's genomen op 9 maart 2012, de dag dat ik de trekker heb opgehaald.

Dat de drijfstang zo krom was geworden door de botsing met het zijdeksel vond ik al wat vreemd, maar nu blijkt dat deze ook nog met de nokkenas in aanraking is gekomen. Die is daardoor totaal verbogen. Ik heb geprobeerd om de nokkenas weer recht te drukken, maar omdat de as geheel is doorgehard, heeft hij deze operatie niet overleefd. Bovendien kon ik tijdens het persen al zien dat er diverse haarscheurtjes in de as zaten.
Hieronder is een foto te zien van de motoronderdelen die sowieso niet meer voor hergebruik in aanmerking komen.

Doordat het voorste lager van de nokkenas de klap niet overleefd heeft, zijn er stukjes lager tussen de tandwielen van de distributie gekomen. Die staan niet op de foto, maar moeten wel worden vervangen.

Hier zien we enkele van de nieuwe motoronderdelen:
123

En hier een foto van de krukas voordat die geslepen is:

Hier zien we de krukas na het slijpen:

En de drijfstangen met op maat gekotterde nieuwe lagers:


In de Güldner boeken is te lezen dat de bouten voor de lagerschalen slechts 2x mogen worden gebruikt, de eerste keer voor het kotteren en de tweede keer voor de uiteindelijke inbouw.

Inmiddels heb ik de lagerbussen voor de pistonpennen ook nog vernieuwd, omdat er iets te veel speling op zat. Ook de pistonpennen zijn vervangen zodat het nu in orde is.



De cilinderhoogtes zijn gemeten en de brandstofpomp is ingesteld (Inspuitmoment cilinder 1).

Een video van het resultaat is hier te zien: http://youtu.be/pbhIFlBplKw

Op 18 mei 2012 is de motor voorlopig afgebouwd en gestart.



Een video van de eerste start is hier te zien: http://youtu.be/y7HIuBALYkw

Nadat de motor klaar was, ben ik aan de achterbrug begonnen.

Van het kroonwiel was 1 tand beschadigd.



En ook in het voorste gedeelte waren enkele onderdelen niet meer in orde.

 





Alleen het achteruitloopwiel en het hoofdlager konden blijven zitten omdat daar niets mee aan de hand was.

Voor de kapotte onderdelen zijn vervangende delen gemonteerd en de versnellingsbak is inmiddels weer gemonteerd.